NOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE AZYL MIRONICE
Zajęcia mogą ulec lekkim modyfikacjom w zależności od wieku uczestników oraz warunków atmosferycznych.
1. CZARNA PERŁA – piracka przygoda
PIRATOWE WIADOMOŚCI - Dzieci dzielą się na grupy, każda grupa dostaje pergamin z fragmentem listu. Zadaniem grupy jest odczytanie listu i napisanie odpowiedzi.
NIE POZWÓL ZATONĄĆ - Zabawa „Hydraulik” to gra zespołowa polegająca na wspólnym rozwiązaniu przez dzieci problemu hydraulicznego przy użyciu nawierconej rury i wody. Celem gry jest napełnienie pojemnika wodą, wykorzystując nawierconą rurę, którą dzieci muszą uszczelnić palcami, aby zminimalizować wyciek. Do gry będzie potrzebne (na każdą grupę): rura z małymi otworami, 2 wiadra, źródło wody.
LICZENIE MONET - Dzieci dostają woreczki z "pirackimi monetami" (kamienie lub drewniane dyski). Ich zadaniem jest policzyć monety w każdym woreczku, a następnie rozdzielić je między sobą zgodnie z zadaniem matematycznym (np. "Każdy pirat musi dostać po 5 monet").
POSZUKIWANIE - Na wyznaczonym terenie umieszczone są różne kartki z znakami ukryte w trawie, na drzewach itp. Dzieci muszą znaleźć kartki i ułożyć z nich pirackie hasło lub zdanie (np. "AHOJ PIRACI"). Ale najpierw muszą odszyfrować znalezione znaki według pirackiego szyfru.
BUDOWANIE TRATWY - Dzieci dostają różne materiały (kawałki drewna, sznurki). Muszą współpracować, aby zbudować małą tratwę, która uniesie określoną wagę (np. kilka kamieni).
SKRZYNIA SKARBÓW - Dzieci dostają zamkniętą skrzynię skarbów z kłódką. Muszą rozwiązać serię zagadek logicznych, aby zdobyć klucze do kłódki i otworzyć skrzynię. Każda zagadka jest związana z inną umiejętnością (matematyka, język, przyroda).
ZAJĘCIA MANUALNE - Dzieci tworzą piracką biżuterię lub pirackie opaski na oko.
UWAGA!!! DO TYCH ZAJĘĆ PROSIMY ABY UCZESTNICY MIELI ZE SOBĄ UBRANIA NA PRZEBRANIE.
PRZYKŁADOWE CELE ZAJĘĆ:
Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i komunikacji.
Doskonalenie podstawowych operacji matematycznych (dodawanie, odejmowanie, dzielenie).
Ćwiczenie umiejętności liczenia i rozdzielania liczb.
Ćwiczenie spostrzegawczości i orientacji w terenie.
Ćwiczenie precyzji ruchów i koordynacji ręka-oko.
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania zagadek.
2. ORNITOLODZY – zajęcia o ptakach dla klas 3-5
W każdym punkcie kontrolnym grupy znajdują kartę z zadaniem oraz ciekawostką o zwierzętach. Grupy muszą wykonać zadanie, aby przejść do kolejnego punktu.
JAKI TO PTAK? - Zadanie polega na szukaniu piórek ptaków. Każda z grup ma za zadanie odnaleźć 15 piórek ptaków oraz na podstawie kart z podpowiedziami dopasować piórko do ptaka.
BUDKA DLA PTAKÓW - Dzieci w grupach mają za zadanie stworzyć budkę dla ptaków wykorzystując gwoździe, młotki, piłę strunową, deski.
CZYJ TO DZWIĘK? - Rozpoznawanie ptaków po dźwiękach.
PELIKAN-Przelewanie wody bez dotykania wiadra (ptaki wodne).
NATURALNY OBRAZ - Dzieci zbierają naturalne materiały, dary lasu, z których w grupach na brystolu wykonają obraz przedstawiający ptaki.
BIEG NA SPOSTRZEGAWCZOŚĆ - tory przeszkód, wokół których są rozstawione kartki z ptakami. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze wykonanie toru przeszkód i równocześnie rozglądanie się i zauważenie (dla starszych rozpoznanie) kartek z ptakami.
ZAJĘCIA MANUALNE - Dzieci tworzą latawce, które potem mogą zabrać do domu (z materiałów żyłka, materiał, farby, długie wykałaczki, patyk, klej).
UWAGA!!! DO TYCH ZAJĘĆ PROSIMY ABY UCZESTNICY MIELI ZE SOBĄ UBRANIA NA PRZEBRANIE.
PRZYKŁADOWE CELE ZAJĘĆ:
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania gatunków ptaków na podstawie ich cech zewnętrznych (np. pióra), oraz ćwiczenie analizy i dedukcji poprzez dopasowywanie piórek do odpowiednich ptaków.
Rozwijanie umiejętności technicznych i manualnych poprzez budowę budki dla ptaków. Nauka bezpiecznego korzystania z narzędzi.
Ćwiczenie koncentracji i słuchu.
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania ptaków po ich dźwiękach.
Rozwijanie kreatywności i umiejętności artystycznych poprzez tworzenie obrazów z naturalnych materiałów.
Rozwijanie umiejętności manualnych i technicznych poprzez tworzenie latawców.
Ćwiczenie koordynacji ruchowej i sprawności fizycznej.
Rozwijanie umiejętności spostrzegawczości i szybkiego rozpoznawania.
3. WODNIK SZUWAREK – czyli zajęcia o roślinności i zwierzętach jezior i okolic
SKARBY NATURY - Dzieci dostają listę skarbów do znalezienia w lesie (np. liść dębu, żołądź, kawałek kory). Muszą chodzić po lesie i zbierać te przedmioty, a następnie prezentować je grupie, nazywając każdy z nich.
ZABAWA W ŁOWIENIE RYB - W wielkiej misce umieszczamy kilka dużych, kolorowych ryb zrobionych z tektury lub plastiku. Dzieci mogą próbować łowić ryby za pomocą siatek do łapania ryb lub haczyków na wędkę. Każda złapana ryba jest okazją do nauki nazw ryb oraz kolorów.
GRA W CO TO JEST? - Plansze z obrazkami różnych zwierząt i ryb, które można spotkać w okolicach jeziora. Po pytaniach dzieci próbują odgadnąć, o którym zwierzęciu z planszy mówimy. Dzieci wskazują na planszy o czym jest mowa.
PRZESZKODY WODNE - Dzieci pokonują tor przeszkód udając różne zwierzęta wodne. Na przykład, dzieci mogą skakać jak żabki przez opony, przechodzić pod niskimi gałęziami udając ryby, itp.
PO ŚLADACH I TROPACH – Dzieci w grupach będą poszukiwać tropów/śladów danego zwierzęcia, a te doprowadzą ich do figurki tego zwierzęcia. Tam będzie na nich czekać kolejne zadanie.
KARMIENIE ZWIERZĄT
ZAJĘCIA MANUALNE - Każde dziecko wykonuje z modeliny breloczek z rybką, który zabierze do domu
UWAGA!!! DO TYCH ZAJĘĆ PROSIMY ABY UCZESTNICY MIELI ZE SOBĄ UBRANIA NA PRZEBRANIE.
PRZYKŁADOWE CELE GRY:
Nauka o różnorodności roślin i drzew w lesie. Rozwijanie umiejętności obserwacji i identyfikacji elementów przyrody.
Nauka nazw ryb oraz kolorów.
Ćwiczenie koncentracji i precyzji.
Rozwijanie umiejętności manualnych i kreatywności.
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania zwierząt i ryb na podstawie opisów.
Nauka o zachowaniu i ruchu różnych zwierząt wodnych.
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania śladów zwierząt.
4. CO SŁYCHAĆ W LESIE? - zajęcia o roślinach i zwierzętach w lesie
ZABAWA W LIS I KRÓLIK - Uczestnicy zostają podzieleni na dwie grupy: grupa lisów i grupa królików. Zadaniem lisów jest złapanie jak największej liczby królików. Króliki muszą unikać lisów i znajdować bezpieczne miejsca, gdzie mogą się schronić. Po określonym czasie grupy zamieniają się rolami.
EKOSYSTEM - Po terenie schowane są różne elementy, zwierzęta leśne, warstwy lasu. Uczestnicy w grupach szukają elementów, a po ich odkryciu układają je według tego jak wygląda ekosystem w polskich lasach.
ZGADNIJ CO TO? - Jedna z osób losuje leśne zwierzę, którego dźwięk i/lub sposób poruszania się będzie naśladować. Zadaniem reszty osób jest odgadniecie co to za zwierzę.
KRYJÓWKI ZWIERZĄT - Zadaniem grupy jest stworzenie kryjówki dla wybranego zwierzęcia leśnego wykorzystując materiały znalezione w lesie.
RYSOWANIE - Dzieci w grupach siedzą w rządku, ostania osoba rysuje palcem po plecach wylosowane zwierzę, dzieci przekazują to do przodu, pierwsza osoba rysuje na kartce. Głuchy telefon o tematyce leśnej.
ZAJĘCIA MANUALNE - Las w słoiku.
PRZYKŁADOWE CELE ZAJĘĆ:
Nauka o zachowaniu drapieżników i ich ofiar w ekosystemie.
Nauka o warstwach lasu i zwierzętach leśnych.
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania zwierząt po dźwiękach i sposobie poruszania się.
Nauka o siedliskach i zwyczajach zwierząt leśnych. Rozwijanie umiejętności planowania i budowania.
Rozwijanie umiejętności manualnych i kreatywności.
Ćwiczenie kreatywności i wyobraźni.
5. ROBINSON – przygoda z mapą i kompasem
Uczestnicy wcielają się w rolę poszukiwaczy skarbów na tajemniczej wyspie, inspirowanej przygodami Robinsona Crusoe. Każdy zespół otrzymuje mapę wyspy oraz kompas, których będą używać do wykonywania różnych zadań i rozwiązywania zagadek. Zadania te są rozłożone na trasie. Na każdym punkcie będzie podany kierunek, gdzie jest następny punkt.
1) MAPA - Każdy zespół otrzymuje pustą kartkę i zadanie polega na narysowaniu mapy terenu, w którym się znajdują, uwzględniając topografię, miejsca ważne (np. źródła wody,) oraz znaki charakterystyczne (np. wysokie drzewa).
2) SCHRONIENIE - Każdy zespół otrzymuje zestaw przedmiotów, które mogą być przydatne w warunkach survivalowych (np. linka, płachta,). Ich zadaniem jest skonstruowanie schronienia, które ochroni ich przed "burzą", używając tylko dostępnych materiałów.
3) SZYFR MORSE’A - Uczestnicy muszą nauczyć się i użyć kodu Morse'a, aby przekazać krótką wiadomość za pomocą chorągiewek.
4) PIERWSZA POMOC - Zespół ma za zadanie wykonać nosze z dostępnych materiałów oraz przenieść jedną osobę na małą odległość.
5) PROCA- Grupa ma za zadanie wykonać procę, oraz trafić z jej pomocą do wyznaczonego celu.
6) ZAJĘCIA MANUALNE - Odciśnięcie elementów przyrody w glinie utwardzanej w piekarniku, ewentualnie dla starszych wypalanie elementów przyrody na drewnianej płytce.
PRZYKŁAOWE CELE ZAJEĆ:
Nauka o procesie pieczenia chleba i roli różnych składników.
Wzmacnianie współpracy w grupie i przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
Nauka o różnych rodzajach zbóż i ich roli w zdrowej diecie.
Rozwijanie umiejętności handlowych i negocjacyjnych.
Rozwijanie umiejętności manualnych i artystycznych.
Rozwijanie precyzji i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Ćwiczenie koncentracji i celności.
Rozwijanie umiejętności manualnych i artystycznych.
Wzmacnianie precyzji, cierpliwości i kreatywności.
6. ZACZAROWANA WIOSKA – zajęcia artystyczne i sportowe
WYŚCIGI RZĘDÓW, STRZAŁ Z ŁUKU
RZUTY DO CELU
CHUSTA ANIMACYJNA
FARBOWANIE TOREB - Naturalnymi barwinkami, idziemy je szukać
PRZYKŁADOWEW CELE ZAJEĆ:
Rozwijanie umiejętności orientacji w terenie i posługiwania się mapą.
Nauka rysowania prostych map uwzględniających topografię i charakterystyczne punkty.
Rozwijanie spostrzegawczości i zdolności przestrzennych.
Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i kreatywnego myślenia.
Ćwiczenie precyzji i koordynacji ruchowej przy użyciu chorągiewek.
Ćwiczenie kreatywnego rozwiązywania problemów przy tworzeniu noszy z dostępnych materiałów.
Rozwijanie umiejętności manualnych i precyzji.
Ćwiczenie celności i koordynacji ruchowej.
7. KUCHARZ - zajęcia o ziarnach i procesie pieczenia chleba
PIECZENIE CHAŁKI - Wyrabianie ciasta, formowanie chałki, robienie kruszonki.
GOTOWANIE NA OGNISKU - Kociołek leczo, kisiel lub pieczenie i dekoracja babeczek.
GRA HANDLOWA - Zadania na temat zbóż, zdrowego trybu życia, gra polega na wymianie handlowej z kupcami i rozwiązywaniu zagadek.
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE - Wybijanie monet lub tworzenie monet z masy samoutwardzalnej.
PRZYKŁADOWE CELE ZAJĘĆ:
Nauka o procesie pieczenia chleba i roli różnych składników.
Wzmacnianie współpracy w grupie i przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
Nauka o różnych rodzajach zbóż i ich roli w zdrowej diecie.
Rozwijanie umiejętności handlowych i negocjacyjnych.
Rozwijanie umiejętności manualnych i artystycznych.
8. ZBOŻOWE CUDA – Warsztaty Chlebowe
a) PIECZENIE CHLEBA – Dzieci będą uczyć się, jak wyrabiać ciasto na chleb, poznają etapy jego przygotowania i zobaczą, jak piecze się chleb. Na koniec będą mogły spróbować swoich własnoręcznie przygotowanych wypieków.
b) GRA O ZBOŻACH – Dzieci będą brać udział w grze edukacyjnej, której celem będzie dopasowanie prawdziwych ziaren zbóż do odpowiednich obrazków. W ten sposób dowiedzą się, jak różne zboża wyglądają i jak są wykorzystywane.
c) MALOWANIE ZBOŻEM – Na kawałkach deski dzieci będą tworzyć obrazy, układając zboża w wybrany przez siebie kształt, a następnie przyklejając je, tworząc unikalne dzieła sztuki.
d) TWORZENIE PRZYPINEK – Dzieci wykonają własne, unikatowe przypinki o motywach związanych z chlebem i zbożami, które będą mogły nosić jako ozdoby na ubraniach.
Wprowadzenie dzieci w proces pieczenia chleba i rozwijanie umiejętności kulinarnych.
Rozwijanie wiedzy na temat różnych rodzajów zbóż i ich zastosowania.
Wzmacnianie zdolności manualnych oraz wyobraźni artystycznej.
Rozwijanie kreatywności poprzez prace plastyczne z wykorzystaniem naturalnych materiałów.
Ćwiczenie spostrzegawczości i orientacji w materiałach naturalnych.
UWAGA!
Należy wybrać jeden temat od punktu A do C
punkty D i E są dalszą integralną cześcią zajęć
a) ŚWIĄTECZNE MAGNESY – Dzieci będą tworzyć świąteczne magnesy na lodówkę, lepiąc motywy takie jak choinki, bałwanki czy prezenty. Po wyschnięciu przyczepią magnesy.
b) DEKOROWANIE BOMBEK – Dzieci ozdobią styropianowe bombki, malując je oraz dekorując koralikami, cekinami i innymi ozdobami.
c) CHOINECZKI Z POMPONAMI – Dzieci wykonają świąteczne choinki ze styropianowych stożków, które udekorują bibułą oraz kolorowymi pomponami.
d) PIECZENIE I OZDABIANIE PIERNICZKÓW – Uczestnicy warsztatów będą piec świąteczne pierniczki, a następnie dekorować je lukrem i kolorowymi posypkami.
e) TWORZENIE PRZYPINEK – Dzieci stworzą własne, unikatowe przypinki w świątecznym klimacie.
Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i komunikacji.
Rozwijanie zdolności manualnych i kreatywności.
Wzmacnianie atmosfery świątecznej poprzez wspólne działania twórcze.
Tworzenie dekoracji świątecznych, które można zabrać do domu.
Pliki do pobrania:
Standardy ochrony Małoletnich Azyl Mironice- /web/upload/files/Standardy%20Ochro-WPS%20Office(1).pdf
Koszt warsztatów wynosi 58 zł/os. Ta cena obejmuje wybrane warsztaty oraz zupę pomidorową. Dodatkowo można skorzystać z:
- Przejazdu bryczką (koszt 10zł/os)
- Ogniska z kiełbaskami (koszt 10 zł/os)
Zapisy i więcej informacji:
e-mail: eduazyl@o2.pl Tel: + 48 605 161 222 www.azyl.net.pl